Kι αν νικηθήκαμε δεν ήταν απ'την τύχη ή τις αντιξοότητες,αλλά απ'αυτό το πάθος μας για κάτι πιο μακρινό " Τάσος Λειβαδίτης

Παρασκευή 28 Νοεμβρίου 2025

Παρέμβαση Αναγνώστου για την ιστορία της Εύβοιας -Ενας διάλογος υψηλού επιπέδου- Αξίζει να διαβαστεί!

 Ptolemaic Greece - Barry Lawrence Ruderman Antique Maps

Ένα άρθρο του 2020 («Forgotten Cities in Eastern Euboea») επανεξετάζει τεκμήρια για την Κύμη της αρχαιότητας και καταλήγει ότι η ιστορία της σημερινής Κύμης (Ανατολική Κεντρική Εύβοια) πάει πολύ βαθύτερα από όσο συνήθως νομίζουμε.
 
Ο συγγραφέας απορρίπτει την παλαιά άποψη ότι ο Στέφανος Βυζάντιος “παρεξήγησε” τον Στράβωνα και υποστηρίζει ότι υπήρξε πράγματι αρχαία πόλη «Κύμη» στην Εύβοια, η οποία ταυτίζεται χωρικά και ονομαστικά με τη σημερινή Κύμη.
 
• Όχι σύγχυση με το νότιο «Χύμη/Κίμη»: Σε παλιούς χάρτες υπάρχει Chimi/Portus Kimi κοντά στον Καφηρέα–Γεραίστο (νότια Καρυστία)· δεν είναι η δική μας Κύμη, αλλά άλλος τόπος (πιθανώς Αρχάμπολη/αγκυροβόλιο). Η μελέτη τα διαχωρίζει ρητά.
 
• Γραπτές πηγές: Τα οθωμανικά κατάστιχα του 1474 καταγράφουν το χωριό «Kumi» (ναχιγιές Μονοδρίου), με λίγες τότε εστίες· η εγκατάλειψη μετά το 1470 εξηγεί την αργή επανεμφάνιση του ονόματος σε χάρτες τον 18ο αιώνα. 
 
• Αρχαιολογία: Θολωτοί τάφοι στο Ορολόγι, ταφές/«θησαυρός» στους Ανδρονιάνους, το Βιγλατούρι (στρατηγικός κόμβος της διαδρομής Κύμη–Αυλωνάρι και τερματικός κρίκος ενδοχώρας προς Αμάρυνθο–Ερέτρια), αλλά και το Κάστρο Αγ. Γεωργίου/Χαρδακόπυργος στο Κάβο Κύμης. Δείτε τον χάρτη με τα σημεία (Σχ. 4, σελ. 165).
 
• Δρόμοι & αμπέλια: Η χερσαία Αλιβέρι–Ευρίπος–Αυλωνάρι–Κύμη λειτουργεί ήδη από τη Μυκηναϊκή περίοδο· στον Μεσαίωνα όλη η ζώνη έχει τείχη/πύργους λόγω πειρατείας· η παραγωγική βάση ήταν αμπελώνες.
 
Ο d’Agostino συνδυάζει αρχαιολογικά δεδομένα, τοπωνυμική συνέχεια και ιστορικές πηγές για να τεκμηριώσει ότι η Κύμη της αρχαιότητας και η σημερινή Κύμη είναι ο ίδιος τόπος.
 
Γιατί μας αφορά
1. Διορθώνει μια παλιά παρεξήγηση (Κύμη ≠ Porto Chimi).
2. Δείχνει συνέχεια κατοίκησης και ονόματος (?) από τη Μυκηναϊκή εποχή έως σήμερα.
3. Προσφέρει υλικό για ήπιο πολιτιστικό τουρισμό (Βιγλατούρι, Οξύλιθος, Ορολόγι).
4. Αναζωπυρώνει το ενδιαφέρον για τη σχέση Κύμης–Δύσης (την υπόθεση συμμετοχής της ευβοϊκής Κύμης στην ίδρυση της Cumae της Καμπανίας).
d'Agostino, Bruno. “Forgotten Cities in Eastern Euboea.” Euboica II - Pithekoussai and Euboea between East and West, I Vol.AION ArchStAnt 27, 2020, 2020.
 
 Nikos Anagnostou

Με σεβασμό σε κάθε άποψη επιτρέψτε να πω ότι το Θέμα της ύπαρξης της Αρχαίας Κύμης είναι πολύ σοβαρό και θα έπρεπε η επίσημη Επιστημονική Κοινότητα να είχε καταλήξει σε ένα αποδεκτό αποτέλεσμα ,διότι η Αρχαία Κύμη / Κούμη είναι άμεσα συνδεδεμένη με την δημιουργία του Παγκόσμιου σήμερα Λατινικού Αλφαβήτου και επειδή υπήρξαν στην αρχαιότητα και άλλες Ελληνικές πόλεις με αυτό το όνομα και σήμερα είναι υπό ξένη < κατοχή > υπάρχει ο κίνδυνος να διεκδικήσουν την Πολιτιστική Κληρονομιά της Αρχαίας Κούμης . 
 
Η προσωπική μου άποψη είναι ότι η έρευνα για την ανακάλυψη στοιχείων της Αρχαίας Κούμης θα πρέπει να περιοριστεί αποκλειστικά και μόνο στις υπάρχουσες μέχρι σήμερα Αρχαίες αναφορές , από τον Όμηρο μέχρι τον Παυσανία ,τον τελευταίο Αρχαίο Έλληνα συγγραφέα ,επίσης θα πρέπει να εξετάσουμε την ετυμολογία του Τοπωνυμίου , την χρονική περίοδο που έζησε αυτή η πόλης , την γεωμορφολογία εκείνης της εποχής , την < Εθνική > σύσταση του σημερινού Νησιού μας καθώς και τα Τοπωνύμια εκείνης της περιόδου και βέβαια το σπουδαιότερο είναι ότι θα πρέπει να λάβουμε υπόψιν μας ότι για κάνει μία Ελληνική Πόλης αποικία σε μία μακρινή απόσταση θα πρέπει να ήταν μία ισχυρή , πολιτικά ,στρατιωτικά , οικονομικά και με ισχυρή ναυτική δύναμη ,Πόλης / Κράτος . 
Αρχίζοντας από την χρονική περίοδο που θα πρέπει να εξετάσουμε γραπτές αναφορές για Πόλη Κούμη / Κύμη και κατοίκους με το < Εθνικό > Κουμαίοι / Κουμαίος , αυτή την ορίζουμε από την Μυκηναϊκή ή Προ Μυκηναϊκή περίοδο μέχρι τους Κλασσικούς χρόνους . Σε αυτή την περίοδο έχουμε γραπτές Ιστορικές και Μυθολογικές αναφορές με κυριότερη Ιστορική πηγή για αυτούς τους χρόνους τα Ομηρικά Έπη , ο Όμηρος λοιπόν ο οποίος είχε και ρίζες καταγωγής από την Αρχαία τότε Εύβοια και μάλιστα από την Κούμη της ΕΎΒΟΙΑΣ ,μας αναφέρει τις Πόλεις / Κράτη που έλαβαν μέρος στον Τρωικό Πόλεμο και αυτές ήταν η ΕΎΒΟΙΑ , η Χαλκίς ,η Κέρινθος , η Ερέτρια , τα Στύρα , η Κάρυστος , η Ιστιαία και το Δίον , πουθενά λοιπόν δεν υπάρχει Πόλης / Κράτος Κούμη / Κύμη .Το Τοπωνύμιο Κούμη ( Δωρική διάλεκτος /Κύμη Ιωνική ) ,έχει ρίζες της λεγόμενης αρχαίας Ινδοευρωπαϊκής γλώσσας και σημαίνει την κορυφή , το ωραίο , το όμορφο , ως γεωγραφικό Τοπωνύμιο ,εκείνων των χρόνων ,σημαίνει τον οικισμό εκτός των τειχών και στην συνέχεια είχε την έννοια του προαστίου ( έννοια που την έχει μέχρι σήμερα ως Κώμη ) . 
Στην χρονική περίοδο του Τρωικού πολέμου και σύμφωνα με Ιστορικές και Μυθολογικές αναφορές το σημερινό Νησί μας μπορεί να ήταν υπό την κυριαρχία των Αβάντων αλλά κατά περιοχές κατοικούσαν διάφορες Ελληνικές φυλές ,έτσι στην σημερινή Βόρεια Εύβοια κατοικούσαν Λοκροί , Περραιβοί , Έλλοπες , διάφορα Δωρικά φύλλα Μακεδονικής επιρροής , Δαναοί , Άραβες , Χαλκιδείς , ενώ στην Νότια κυριαρχούσαν οι Δρύοπες και Δόλοπες . 
 
Εκείνη την εποχή με το όρο ΕΎΒΟΙΑ εννοείτο η σημερινή Βόρεια Εύβοια .
 
 Η Αρχαία πόλης ΕΎΒΟΙΑ βρισκόταν στα σημερινά Λευκονήσια Κοτσικιά , η Πανάρχαια αυτή Πόλης ( Πόλης του Δία και της Ιούς ) σταδιακά καταποντίστηκε αλλά λόγω της τεράστιας Ιστορικής της διαδρομής από την εποχή των Πελασγών , έδωσε το όνομα στην γύρω περιοχή - σημερινή Βόρεια Εύβοια - και στην συνέχεια από τους Ελληνιστικούς χρόνους σε όλο το Νησί .
 Οι Αρχαίες αναφορές ,Ιστορικές και Μυθολογικές μας αναφέρουν για Κούμη της ΕΎΒΟΙΑΣ , Κούμη των Αιγών , Κούμη , της Κερίνθου και υπάρχουν και κάποιες αναφορές για , Ερέτρια με τις Κούμες . Αρχαίες αναφορές μας λένε ότι μετά τον Τρωικό πόλεμο Κερίνθιοι και Λοκροί δημιούργησαν την Κύμη της Αιολίδας .
 Όσον αφορά τις Ιστορικές αναφορές για την δημιουργία της Κύμης της Κάτω Ιταλίας ο Στράβων μας αναφέρει για τον Ιπποκλή τον Κουμαίο και τον Χαλκιδέο Μεγασθένη , αυτά μας τα αναφέρει στις πληροφορίες που μας δίνει για την Αρχαία Κήρινθο και μας λέει χαρακτηριστικά ότι τώρα είναι μία μικρή πόλης κοντά στον Βούδορος ποταμό , ο Βούδορος ποταμός είναι ο σημερινός Κυμασιώτης . 
 
Ο Θεόγνις καθώς και άλλοι συγγραφείς ταυτίζουν την Αρχαία Χαλκίδα των Γεωμετρικών χρόνων με την Αρχαία Κήρινθο των Γεωμετρικών χρόνων που μετακινήθηκε από τις εκβολές του Κηρέα στις εκβολές του Βούδορος ποταμού .
 
Έτσι λοιπόν η δική μου άποψη είναι η Αρχαία Κούμη / Κύμη δεν υπήρξε ποτέ ως ανεξάρτητη ισχυρή πολιτική οντότητα και είναι στην ουσία η Κούμη ,το Προάστιο της Αρχαίας Κερίνθου που έγινε και της Αρχαίας Χαλκίς όταν οι Χαλκιδείς που ζούσαν στην γύρω περιοχή του Κηρέα έγιναν Κυρίαρχοι όλης την Κέντρο Βόρειας Εύβοιας ,εκτός από την Επικράτεια της Αρχαίας Ιστιαίας .
 
Αλέξανδρος Κωστής
Συμφωνώ με όσα γράφετε, το σχόλιο σας μου θυμίζει κάποιους Οξυλιθιώτες (κατάγομαι από τον Οξύλιθο) οι οποίοι με μεγάλη επιπολαιότητα, υποστηρίζουν με απόλυτο τρόπο ότι στο Βιγλατούρι Οξυλίθου έχει βρεθεί η αρχαία Κύμη! Και αυτό, χωρίς καμμία επιγραφική ταυτοποίηση! 
Επικαλούνται μάλιστα ώς επιχείρημα, μία αναφορά σε κάποια ανθυποσελίδα η οποία με την σειρά της αναφέρεται στο Υπουργείο Πολιτισμού. Επίσης, επικαλούνται ως επιχείρημα τις δημοσιεύσεις από τις ανασκαφές της κυρίας Σακελλαράκη και τις δηλώσεις του μακαριστού συζύγου της! Από το σύνολο των εμπεριστατομένων σχολίων της παρούσας ανάρτησης, η μόνη βεβαιότητα η οποία προκύπτει είναι πως όχι μόνο δέν ξέρουμε άν έχει βρεθεί η αρχαία Κύμη, αλλά δέν ξέρουμε την ακριβή της θέση, την γεωγραφική έκταση της, ακόμα κι άν το όνομα της στην κυριολεξία συνδέεται με αυτό το ποθούμενο, που έχουν πολλοί ντόπιοι στο μυαλό τους
 
Βασίλης Μάστορης
Μια απλή παρατήρηση. Αυτό που ονομάζουμε πόλη κράτος αρχίζει να διαμορφώνεται τον 8ο αιώνα, όταν πια ο αποικισμός έχει ολοκληρωθεί, τουλάχιστον της πρώης μεγάλης αποικίας που μας ενδιαφέρει, της Κύμης της Ιταλίας. Επομένως δεν μπορούμε να μιλάμε για ισχυρή πόλη κράτος που κατευθύνει τον αποικισμό στις πρώτες φάσεις του.
Αλέξανδρος Κωστής
Συμφωνώ. Μπορούμε άρα να μιλάμε για ένα σύνολο από κώμες/περιοχές
Βασίλης Μάστορης
Μιλάμε μάλλον για προπολιτικές φυλετικές κοινότητες, Είναι πιθανό η λέξη Κύμη να σχετίζεται με το κώμη.
Nikos Anagnostou
Βασίλης Μάστορης . Με όλον τον σεβασμό επιτρέψτε μου να πω ότι η δημιουργία - οργάνωση σε Πολιτικές / Κοινωνικές οντότητες με την έννοια Πόλης / Κράτος / Βασείλιο χάνεται στα βάθη των αιώνων και αυτό αποδεικνύεται από την μελέτη του Αιγαιακού , του Μυκηναϊκού ,του Μινωικού , του Κυκλαδικού Πολιτισμού , σήμερα πράγματι στα βιβλία μας υπάρχει η άποψη ότι αυτό ξεκίνησε μετά τους χρόνους του Τρωικού πολέμου ,αλλά κατά την άποψή εκφράζει τις απόψεις της < Αθήνας > που άρχισε να δημιουργείται - οργανώνεται μετά την εξασθένιση των Δωρικών Πόλεων / Κρατών από τον Τρωικό πόλεμο όπου το μεγαλύτερο μέρος των επιζώντων μαχητών δεν επέστρεψε στην Πατρίδα αλλά συνέχισε το ταξίδι της αναζήτησης Νέας Πατρίδας ,δημιουργώντας έτσι Νέες αποικίες .
 Κατά την άποψή μου για το σημερινό Νησί μας το πρόβλημα δεν είναι μόνο η Αρχαία Κύμη που έχει συνδεθεί με το Λατινικό Αλφάβητο ,αλλά όλο το Νησί ,όπου αυτοί που θέλουν να μην φανερωθεί ο Αρχαίος ΕΥΒΟΪΚΌΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΌΣ επινόησαν την αλλοίωση της Γεωγραφίας , οι σημερινές Πόλεις Χαλκίδα , Κύμη , Ιστιαία , Ωραιοί , Αιδηψός , Αρτεμίσιο , έχουν δημιουργηθεί εσκεμμένα σε άλλες θέσεις για να μην φανερωθούν οι Αρχαίες .
 
 Όταν ανακαλυφθεί ο Αρχαίος ΕΥΒΟΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ ο σημερινός Ιωνικός / Αθηναϊκός θα μοιάζει με << Κούμη >του Ευβοϊκού . Ο Αρχαίος Ευβοϊκός Πολιτισμός και το Ευβοϊκό Αλφάβητο είναι η Βάση κάθε Πολιτισμού και ο Πολιτισμός αυτός δημιουργήθηκε κυρίως στην περιοχή του Κηρέα , του Νηλέα και των Αιγών ,δηλαδή στο σημερινό Δήμο Μαντουδίου , Λίμνης , Αγίας Άννας , χωρίς βέβαια αυτό να στερεί και την προσφορά των άλλων περιοχών του Νησιού μας , όπως τον Πολιτισμό που δημιούργησαν οι Δρύοπες και οι Δόλοπες στην Νότια Εύβοια και οι Λοκροί στο Βόρειο τμήμα . Η Πόλης / Κράτος Αθήνα έζησε τον Χρυσό Αιώνα του Περικλή ,όταν αυτός κατέλαβε και κατέστρεψε την Αρχαία Χαλκίδα ( κοντά στο Προκόπι - Μαντούδι ) και την Αρχαία Ιστιαία στον Λευκόλιθο Παπάδων . Σας Ευχαριστώ πολύ
Αλέξανδρος Κωστής
Σε ποιές μελέτες αναφέρεστε;
Se Lina
Συντάκτης
Nikos Anagnostou Πολύ ενδιαφέρουσα η συζήτηση και ευχαριστώ όλους για τις εύστοχες τοποθετήσεις.
Ίσως έχει νόημα μια μικρή σύνοψη του τι γνωρίζουμε σήμερα από τη συνδυαστική έρευνα (φιλολογική, αρχειακή, αρχαιολογική και γλωσσολογική).
1) Διάκριση τοπωνυμίων. 
Οι χάρτες του 15ου–19ου αιώνα δείχνουν ρητά ότι η Χήμη / Portus Kimi βρισκόταν στο νότιο άκρο της Εύβοιας (μεταξύ Καφηρέα–Γεραστού, δηλαδή στην Καρυστία), ενώ η Κούμη / Κύμη της ανατολικής Εύβοιας είναι άλλο σημείο, στο σημερινό Κάβο Κύμης – Οξύλιθο. Οι δύο ονομασίες είναι παράλληλες, όχι ταυτόσημες.
2) Γραπτά τεκμήρια. Στο οθωμανικό κατάστιχο του 1474 (έκδ. Ευαγγ. Μπαλτά) καταγράφεται το χωριό Kumi με 29 οικίες στον ναχιγιέ Μονοδρίου· αυτό είναι ο παλαιότερος ασφαλής γραπτός τύπος του τοπωνυμίου της σημερινής Κύμης. Στις απογραφές του 16ου αιώνα εμφανίζεται και ο συνδυασμός Αγία Κούμη – Ποταμιά, πιθανότατα ως κοινή ενορία γύρω από ναό της Κοίμησης της Θεοτόκου.
 
3) Αρχαιολογικά δεδομένα. Η περιοχή διαθέτει σημαντικά προϊστορικά, μυκηναϊκά και γεωμετρικά ευρήματα (Βιγλατούρι, Ωρολόγι, Ανδρονιάνους) και ίχνη δρόμων και πύργων προς Αυλωνάρι – Αμάρυνθο – Ερέτρια. Αυτό υποδεικνύει μακρά συνέχεια κατοίκησης και στρατηγικό ρόλο της ανατολικής Ερετριάδας, αν και δεν υπάρχει ακόμη επιγραφική ταύτιση με την «ΚΥΜΗ».
 
4) Γλωσσολογική διάσταση. Η ταύτιση «Κύμη = κώμη» δεν τεκμηριώνεται επαρκώς· ο A. C. Cassio στο ίδιο συνέδριο θεωρεί πιθανότερη τη συνέχεια του αρχαίου τοπωνυμίου Κύμη στο νεότερο Kumi και όχι μια παράγωγη μορφή από την «κώμη». Η ομοιότητα είναι τυχαία, όχι ετυμολογική.
 
5) Ιστορικό πλαίσιο του αποικισμού. Πράγματι, όπως παρατήρησε ο κ. Μάστορης, η έννοια της «πόλης-κράτους» διαμορφώνεται τον 8ο αιώνα· οι πρώιμες δυτικές επαφές της Εύβοιας (Λευκαντί κ.λπ.) οφείλονται σε δίκτυα ελίτ και όχι απαραίτητα σε κραταιές πολιτείες. Η πιθανή συμμετοχή της ευβοϊκής Κύμης στη δημιουργία της Κύμης της Καμπανίας παραμένει υπό εξέταση, αλλά είναι ενδιαφέρουσα υπόθεση.
Συμπέρασμα: Ούτε μπορούμε να πούμε ότι «βρέθηκε οριστικά η Αρχαία Κύμη», ούτε ότι «δεν υπήρξε ποτέ». Τα νεότερα δεδομένα (1474 – οθωμανικά αρχεία, χαρτογραφία, αρχαιολογία, γλωσσολογία) δείχνουν μια σαφή συνέχεια οικισμού και ονόματος στην ανατολική κεντρική Εύβοια, ενώ για την ακριβή αρχαία τοποθέτηση μένουμε προσεκτικοί ώσπου να έχουμε επιγραφική ή νέα ανασκαφική απόδειξη.
Σε κάθε περίπτωση, η περιοχή της σημερινής Κύμης παραμένει το ισχυρότερο υπόβαθρο για τη συζήτηση.
Giorgos Eva
Nikos Anagnostou και αυτο το Προάστιο της Αρχαίας Κερίνθου ηταν τοσο ισχυρο και σημαντικο που εδωσαν οι αποικοι Ευβοιεις ονομα πολης κατα του αποικισμους στην 1)Αιολική Κύμη και Στην 2)Μικρά Ασία: Τον 12ο αιώνα π.Χ?δεν νομιζω.
Christos Dimitriou
Δυστυχώς, ο Όμηρος δεν αναφέρει την Κύμη ως συμμετέχουσα με πλοία στην Ιλιάδα, σε αντίθεση με άλλες πόλεις, ερείπια των οποίων έχουν ανευρεθεί. (νεών κατάλογος (νεοέλ.: κατάλογος πλοίων, πολυτ.: νεῶν κατάλογος), είναι ο κατάλογος των πλοίων των Αχαιών που εκστράτευσαν κατά της Τροίας, όπως διασώζεται στην β' ραψωδία της Ιλιάδας του Ομήρου (στ. 494-759). Κατά την αφήγηση δίνεται αναλυτική περιγραφή των ονομάτων των ηγετών και των πόλεων που εκπροσωπεί κάθε βασίλειο. Επίσης, η αναφορά σε πόλεις και σε πληθυσμούς διανθίζεται με διάφορα επίθετα. Μετά το πέρας του καταλόγου των Αχαϊκών πλοίων, η β' ραψωδία ολοκληρώνεται με την καταγραφή των περιοχών και των ηγετών που πήραν το μέρος των Τρώων (στ. 816-877).)
Μιχάλης Σωτηρίου
Όλοι την ψάχνουν το ότι δεν υπάρχει απογοητεύει. Όμως αν Κύμη σημαίνει απλά ύψωμα και βιγλατούρι, παρατηρητήριο άριστο σε κομβικό σημείο η ανάταση επιστρέφει
Μαρια Σταματιου
Ο Στράβων είχε αναφερθεί στους Ιπποκλή τον Κυμαίο από την Κύμη Ευβοίας και τον Μεγασθένη τον Χαλκιδαίο, ως ιδρυτές της Ιταλικής Κύμης (Κούμα) 750 π.χ.
Peri Planomenos
Προσωπικά με την αρχαιολογία και την γλωσσολογία, έχω μόνο σχολική σχέση, με την γεωγραφία και την γεωλογία έχω όμως καλύτερη. Αρα ξεκινώντας από την γεωγραφία θα πρέπει να σκεφτούμε ότι σε όλες τις εποχές ο όρμος της Κύμης ήταν το μοναδικό σημείο που θα μπορούσε να είχε κάποιο λιμάνι στην Ανατολική Εύβοια.
 Επίσης ότι τα ποτάμια που τότε μπορεί να είχαν περισσότερο νερό και σίγουρα θα είχαν μικρότερο μήκος αφού οι προσχώσεις τα μεγαλώνουν προς την θάλασσα, είναι ιδανικοί χώροι για λιμάνι, για τα τότε πλοία, τις τότε ανάγκες και τις τότε δυνατότητες. Και της Παραλίας και της Πλατάνας, αφού εκεί είναι λιγότερο το κύμα του βοριά από ότι στο ποτάμι του Στομίου. Από την άλλη η ταυτόχρονη ύπαρξη του κάβου και των άλλων λόφων, μας δίνουν την δυνατότητα να ελέγχουμε όλη την περιοχή, ώστε να έχουμε προστασία από εισβολές. Αρα η Γεωγραφία και η Γεωλογία μας λένε ότι Σίγουρα στην περιοχή μας υπήρχε λιμάνι και κατοικίες. Επίσης το γεγονός ότι έχουμε πολλές βροχές, άρα τζάμπα άρδευση και τα χωράφια είναι παραγωγικά, θα ήταν ανόητος ο πανάρχαιος και ο αρχαίος να μην κάνει οικισμό σε ένα μέρος που έχει φτηνή και τζάμπα τροφή, νερό, λιμάνι και όλα τα καλά. 
Θεωρώ ότι όποιος αποκλείει εξ ορισμού την ύπαρξη οικισμού στην περιοχή μας διαχρονικά, θα πρέπει να το ξανακοιτάξει αφήνοντας τις πηγές της βιβλιογραφίας και κοιτώντας τις πηγές του νερού της περιοχής. Ακόμα πέρα από την Κύμη της Ιταλίας υπήρχε και η Κύμη της Αιολίας, που είναι απέναντι μας ακριβώς, σχεδόν στις 90 μοίρες πορεία. Ακόμα καλό θα είναι να αποφεύγουμε τα χρονικά άλματα αιώνων, όπως αφού δεν το γράφει ο Ομηρος, δεν θα υπήρχε 300-400-500 χρόνια μετά. Για σκεφτείτε την Αθήνα 300 - 500 χρόνια πριν. Αρα ότι υπήρχε σε όλες τις ιστορικές περιόδους, η Γεωγραφία και η Γεωλογία, αλλά και η Γεωπονία το θεωρούν 100 % βέβαιο. 
Το ότι μπορεί να είχε περιόδους Ακμής και Παρακμής, επίσης είναι 100 % βέβαιο. Κάποτε μπορεί να ήταν ισχυρή, κάποτε ανίσχυρη και να υπαγόταν σε άλλη πόλη. Κάποτε μπορεί να καταστράφηκε, κάποτε μπορεί να ξαναφτιάχτηκε. 
Επίσης κάθε Ιστορική αναφορά θα πρέπει να γίνεται με τα Ιστορικά Δεδομένα και τα Μάτια εκείνης της εποχής, οπότε για το Αγία, εγώ θα το έβλεπα σε σχέση με το Αγιο Ορος, μήπως η περιοχή είχε πολύ ιδιαίτερη σχέση με το όρος και ήταν εκείνη την εποχή υπό την διοίκηση του ?
 
 Η ανάρτηση είναι από τη σελίδα fb "Κούμη Ιστορίες Ανάκατες"

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Tα σχόλια οσο το δυνατόν φιλτράρονται ως προς το ύφος και το ήθος τους.
Kάθε υβριστικό ,προσβλητικό ή άσχετο με το θέμα της ανάρτησης σχόλιο θα διαγράφεται .
Εγκρίνονται μόνο τα μηνύματα στα οποία εκφράζονται υγιείς απόψεις.
Ο κάθε σχολιαστής υπογράφει ηλεκτρονικά το σχόλιο του και είναι υπεύθυνος έναντι των νόμων.
Το ΜΑΝΤΟΥΔΙ NEWS δεν ενστερνίζεται και δεν φέρει καμία ευθύνη για όσα γράφουν οι αναγνώστες στα σχόλια τους.